Friday 29 July 2011

Nasıl ressam olamadım? - Işık Gölge Oyunları'ndan.



"Nasıl ressam olamadım?
Çocukken hep büyüyünce ressam olacağımı düşünürdüm, okul öncesinde farkettikleri bir çizim yeteneğim vardı. Annem çocuğunun yeteneğini bir işe yaratmaya çalışan bütün pratik anneler gibi, çizdiğim palyaço, çiçek böcek desenlerine bakıp “Oğlum tekstil desinatörü olacak” derdi. Benim hayalimdeyse hep ressam olmak vardı. Gerçi, nasıl ressam olunur, akademi neresi, İstanbul’da resim okumak nedir hiçbir fikrim yoktu. Yine de en çok kendimi kaybettiğim şey resim yapmaktı. Deli gibi resimler yapar, bulduğum her tür kalem ve boyayla sayfalar doldururdum.

Resim yapmak kadar resim konusunda ve sanat tarihi konusunda okumaktan çok zevk alırdım. Fakat üniversite sınavı öncesinde, biraz kader gibi, okulları tanıtan broşürde Ege Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema-TV Bölümü’nün (sonradan Dokuz Eylül Üniversitesi oldu) bilgisini gördüm ve sinemanın okunabilecek bir şey olduğunu düşününce, çarpıldım.

Türkiye’de sinema okulları o sırada çok az sayıdaydı; Mimar Sinan, Eskişehir ve bizim okul... Ancak 3 sinema okulu vardı, yanlış hatırlamıyorsam. Üniversiteye, ilkokula erken başlayıp hiç yıl kaybetmediğim için, 1981-1982 döneminde 16 yaşındayken girdim. Çok utangaçtım ve kendime güvenmiyordum. Sınav ön elemeyle olsaydı büyük olasılıkla okula başvurmaya cesaret edemeyecektim. Şansıma o sene bizim okul merkezi sistemle öğrenci aldı. Sinema-TV bölümüne merkezi sistemle alınan ilk öğrencilerdik galiba. Okulda geçirdiğim dört sene içinde aslında dünyaya ressam olarak değil, hikayeci olarak geldiğimi anladım.

Üniversite sınavı öncesi verilmiş çok hızlı bir kararla ressam yerine sinemacı oldum yani. Resim yapma tutkum (ya da ihtiyacım diyelim) okul sırasında da devam etti. Okulda küçük bir sergi açmıştım. Tüm desenleri de arkadaşlarıma hediye etmiştim. O yıllardan tanıdığım bir çok kişide hediye ettiğim bir desen bulunur. Ama yıllar içinde sinema ve yazı resme baskın çıktı, resim benim için bir yan ilgi alanı olarak kaldı." 

Gül Yaşartürk ile hazırladığımız bir uzun söyleşi kitabı, Işık Gölge Oyunları'ndan bir bölüm. Kitap 2012'de Yapı Kredi Yayınları'ndan çıkacak.